Popis objektu
Piaristická kolej s kostelem se nachází v jihozápadním rohu náměstí ve městě Benešov. Vnější fasády koleje jsou velmi jednoduché a minimálně architektonicky členěné. V jižním křídle byl původně situován refektář se štukovou nástropní výzdobou, v patře nad ním se poté nacházela knihovna, která byla rovněž vyzdobena štukovým nástropním rámcem. Zajímavostí jsou rokokové sluneční hodiny, které zdobí fasádu rajského dvora a byly zhotoveny malířem Pavlem Noldingerem.
Celá kolej se dlouhodobě využívá jako prostory k pronájmu.
Celý objekt prošel částečnou rekonstrukcí, která zahrnovala opravu střechy, opravdu rozvodů vody, plynu a elektřiny. Dále byl opraven odpad a dotáhnut síťový kabel.
V následujících letech je v plánu celková rozsáhlá rekonstrukce.
Dispozice objektu
Piaristická kolej je situována do jihozápadního rohu náměstí. Tvoří celek spolu s kostelem sv. Anny. Samotná kolej je částečně podsklepená, jednopatrová budova, s přilehlým nádvořím a volnou nezastavěnou plochou. Ve sklepě se nachází dvě místnosti, studna a při vstupu z Piaristické ulice leží pronajaté prostory kavárny.
V přízemí se nachází 30 místností a uprostřed hlavní budovy je rajská zahrada s fontánou. V prvním patře se nachází 20 místností, z nichž 4 jsou bývalé prostory tříd.
Zastavěná plocha a nádvoří: 1752 m2
Nezastavěná plocha: 1615 m2
Celková plocha nabízeného pozemku: 3367 m2
Historie zámku
Piaristická kolej v Benešově byla založena roku 1703 Františkem Karlem, hrabětem Přehořovským z Kvasejovic. Původní záměr k vystavění koleje byl už o 40 let dříve, jeho realizaci však nedovolovala tehdejší finanční situace. Přesto už v roce 1680 navštívili zástupci Piaristického řádu město Benešov, aby zde vytvořili návrh potenciálního kostela s kolejí. Jednání však skončila úspěchem až v roce 1703 a se stavbou se poté začalo o 2 roky později. Stavbu barokní koleje a chrámu sv. Anny provedl významný architekt italského původu Giovanni Battista Alliprandi, který často projektoval pro bohaté rody. Budova koleje začala sloužit už v roce 1706 při příležitosti otevření elementární školy a gymnázia. Poté stavba pokračovala až do 20. let 18. století a spolu s ní se rozšiřovala i škola, která byla pověstná velmi dobrou úrovní. Kolej byla uzavřená až v roce 1892.